FÖLJER DU MARKNADSFÖRINGSLAGEN?

söndag 22 januari 2017

Mer och mer skrivs det om marknadsföringslagen och vad som gäller, alla inlägg som innehåller annonslänkar/adlinks, samarbeten och sponsring skall märkas ut i början av inlägget så att läsaren klart och tydligt kan se det, det räcker alltså inte men en liten text i slutet av inlägget...

diy, häng upp tidningar på väggen, följer du marknadsföringslagen
FOTO:LOUISE HIETANEN

Som några av er kanske har märkt så har en PR & POLICY sidan skapats härinne, jag tycker det är viktigt att följa med i utvecklingen, att vi faktiskt har ett ansvar, vi som faktiskt vill ha en inkomst av vårt skapande, att då också märka ut inläggen, rakt av, ärligt, och stå för att ja, mitt material är faktiskt värt något!

Och när det kommer till företagen som vill jobba med oss "bloggare" eller influencers som det också kallas för, oss med flera sociala kanaler, så vore kanske en tankeställare bra. Vilken tidning skulle göra reklam för ert företag för 300:- t.ex. nej just det, ingen, vad kostar inte en liten ruta i en tidning? Flera tusentals kronor, som företag betalar varje månad för att synas. 

Hur kommer det sig då att många företag förväntar sig att både få synas och få länkar som bidrar till bättre rank på google utan att betala för det hos en välbesökt kanske till och med nischad bloggare som når ut direkt till målgruppen?

UnderbaraClara skriver: Kvinnor dominerar i bloggvärlden, men det är inte kvinnorna som tjänar pengarna. En stor del av problematiken handlar om att så länge vi bloggare inte tar vår verksamhet på allvar kommer ingen annan göra det heller. Som bloggare blir man dagligen kontaktad av företag som ”generöst” vill skicka ett läppglans och ett par strumpor från sin senaste kollektion i utbyte mot en länk från bloggen.

Tankar kring detta? Struntar du i att märka ut dina inlägg som innehåller adlink/sponsrade produkter/samarbeten osv? Orsaken till det? Ovetskapen om marknadsföringslagen och konsumentverkets riktlinjer? Eller kan du inte stå upp för att du tycker att just ditt material är värt något? 

Jag har också varit helt ovetande om att man måste märka ut sina inlägg tydligt fram tills jag fann sidan Influencers Of Sweden, vill ni läsa mer om allt detta, läs: Jag smyger inte!

Follow

Join the conversation!

  1. Bra att dessa frågor uppmärksammas! Det har hänt massor sedan jag började blogga för bara några år sedan. Då var det ju knappt någon som annonsmärkte sina sponsrade inlägg. Bra att även priser nu diskuteras mera öppet. Det är ju jättesvårt att veta vad man "kan" ta i betalt, inte minst som ny bloggare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan bara hålla med! Ja det har ju hänt en hel del, visste ingenting om varken marknadsföringslagen eller konsumentverkets regler förr, men nu när det syns överallt kan jag inte förstå varför många väljer att inte skriva och märka ut sina inlägg...

      Priserna behöver också diskuteras, men jag tror att företagen snart börjar få upp ögonen, vad det faktiskt kan ge när man jobbar ihop med influencers, där dom kan nå ut direkt till den målgrupp dom söker.

      Tack för att du tog dig tid att lämna några rader, det uppskattas verkligen!

      Radera

Latest Instagrams

© L I V S G L I T T E R. Design by FCD.